Embodied cognition – belichaamde cognitie: lichamelijke beweging als middel voor kenniscreatie en kennisoverdracht

Het vertrekpunt van onze werkwijze kent een somatisch karakter waarbij we uitgaan van een fundamentele verbondenheid tussen lichaam en geest. We benaderen de mens als een geïntegreerd geheel (bekend als een anti-descartiaans gedachtegoed). Hoewel dit filosofische mensbeeld zo oud is als de filosofie zelf, is dit uitgangspunt ons hedendaags minder bekend. Hoofdverantwoordelijk hiervoor is de filosoof Descartes die opperde dat het denken een puur mentale aangelegenheid is; cogito ergo sum.

 

“De mens is geen brein in een vat, maar een lichaam in de wereld”

Toch was dit enkel een filosofische insteek en zeker geen absolute waarheid. Op het moment dat we anders kijken zullen we andere dingen zien. Indien we het lichaam integreren in cognitieve processen betekent dit overeenkomstig dat we het lichaam zullen inzetten om cognitieve processen te bevorderen. The Change Dojo stelt dat het lichaam in ieder geval een conditio sine qua non voor cognitieve processen is. De weg tot nieuwe inzichten zal in beweging moeten worden afgelegd.

 

“Van het hoofd naar het lichaam, en terug”

Bovenstaande redenatie vat in simpele termen samen wat binnen de cognitieve wetenschappen “The Embodied Cognition Theory” wordt genoemd. Belichaamde cognitie is een van de belangrijkste studie- en onderzoeksgebieden in de filosofie van de geest, de filosofie van de psychologie, en de cognitieve wetenschap. De fundamentele aard van cognitie wordt hierbij volledig heroverwogen. Dit opkomende perspectief van belichaamde cognitie stelt dat cognitieve processen diepgeworteld zijn in de interacties van het lichaam met de wereld. Cognitie wordt gezien als een emergente eigenschap van interacties tussen hersenen, lichaam, en de fysieke en sociale omgeving. Oftewel, het menselijke kenproces (het denken) vindt vanuit dit perspectief niet enkel plaats als intern informatie verwerkend systeem maar cognitie wordt gezien als een proces dat mede afhankelijk is van een fysiek belichaamd systeem in een fysieke en -optioneel- sociale omgeving.

 

“Vanuit de Embodiment benadering is er een (voortdurende) dynamische wisselwerking tussen het zenuwstelsel, het lichaam en de omgeving.”

Het onderzoeksveld van Embodied Cognition wordt gezien als een onontgonnen gebied en is bovendien zeer divers in opvattingen. In de meest radicale, en verrassende premise betekent embodiment zelfs: “that the brain is not the sole cognitive resource we have available to us to solve problems” . De theorie over belichaamde cognitie stelt dat cognitieve verwerking en de manier waarop kennis wordt verworven, wordt beïnvloed door directe fysieke ervaringen van het hele lichaam en beschouwt het fysieke lichaam als een middel voor het genereren en overdragen van kennis. Simpeler gesteld, het lichaam kent een fundamentele plek in het menselijke kenproces; van kennis verwerven, verwerken, tot kennis delen. Het lichaam heeft een eigen taal; lichaamstaal.

Wij concluderen dat het het lichaam schittert in afwezigheid binnen het huidige organisationele leven; zowel in theoretisch als praktische zin. Wij plaatsen Embodiment (lichamen en belichaamde kennis) wederom op de voorgrond. Door middel van Martial Arts brengen wij een nieuwe werkwijze die overeenkomstig zal leiden tot vernieuwende inzichten. Het lichaam in beweging zorgt voor bewustwording over jezelf, de ander, en de organisatie. Het resultaat is een verrijkend inzicht en bewuster handelingsperspectief. kortom: Re-embodying organizations.

 

“Anders bewegen betekent anders denken; en vice versa”

“Bring bodies back to business”

 

Bronnen:

  • Shapiro, L. A. (Ed.). (2014). The Routledge handbook of embodied cognition.
  • Anderson, M. L. (2003). Embodied cognition: A field guide. Artificial intelligence, 149(1), 91-130.
  • Wilson, M. (2002). Six views of embodied cognition. Psychonomic bulletin & review, 9(4), 625-636.
  • Hummels, C., & Van Dijk, J. (2015, January). Seven principles to design for embodied sensemaking. In Proceedings of the ninth international conference on tangible, embedded, and embodied interaction (pp. 21-28).
  • Keijzer, F. (2009). Trends in belichaamde cognitie: Spanningen rondom biologie en bewuste ervaring. Tijdschrift voor Filosofie, 499-527.
  • Wilson, A. D., & Golonka, S. (2013). Embodied cognition is not what you think it is. Frontiers in psychology, 4, 58.

contact

offerte aanvragen, mogelijkheden bespreken of een andere vraag? we horen graag van je.

telefoonnummer

06 – 26364657